Stoppen met snurken? 7 tips voor succes

Heb jij last van snurken? Vast niet! 😉 Maar je partner vaak wel. En daar kun je iets aan doen met onze 7 tips om te stoppen met snurken.

Wist je trouwens dat snurken ook kan wijzen op het hebben van slaapapneu? Nog een belangrijke reden om er iets aan te doen.

En snurken is een van de meest vervelende en veel voorkomende ergernissen die er is. In een van de onderzoeken blijkt zelfs dat meer dan 40 procent van de volwassenen snurkt!

Maar hoe komt dat toch, al dat gesnurk van ons Nederlanders? Dat is logisch te verklaren, want tijdens het slapen zullen alle spieren verslappen. Waaronder je tong, die dan een groot deel van de keel afdicht, wat ervoor zorgt dat er een ronkend geluid te horen is.

Maar gelukkig kun je aan snurken iets doen. Zo hebben wij de 7 beste tips voor je op rij gezet. Wat zal zorgen voor een heerlijke nachtrust van je partner en een minder droge keel bij het wakker worden! Lees ze dus snel.

7 tips om te stoppen met snurken

Op je zij slapen helpt tegen snurken.

Als je minder wilt snurken helpt het om op je zij te slapen. Je voorkomt hierdoor dat de tong en huig bij het verslappen als je gaat slapen in je heel zakken, wat het uiteindelijke snurken veroorzaakt. Het is vaak even wennen om op je zij te slapen als je een echte buik of rug slaper bent.

Op je zij slapen kun je als lastig ervaren, daarom is het belangrijk om het jezelf zo comfortabel mogelijk te maken. Je kunt bijvoorbeeld een kussen kiezen die je wervelkolom ondersteunt. Maar ook een kleine kussen onder je been of voorlangs je buik te plaatsen. Dat maakt op je zij slapen een stuk eenvoudiger.

Gebruik geen slaapmiddelen.

Een slaapmiddel kan helpen sneller in slaap te komen of voor een heerlijke nachtrust. Maar het kan ook de oorzaak zijn van het snurken. Het is daarom goed om te overwegen geen slaapmiddel meer te gebruiken.

Heb je een slaapmiddel daadwerkelijk nodig om te kunnen slapen. Dat is iets dat jij jezelf kunt afvragen als je ook snurkt. Er zijn misschien ook andere alternatieven om te kunnen slapen. Je kunt aan natuurlijke producten denken of de tijd dat je gaat slapen.

Als je echt niet zonder medicatie kunt kun je overwegen om hierover in gesprek te gaan met een huisarts. Er zijn mogelijk ook andere middelen of manieren die minder invloed op snurken hebben dan het middel dat je nu gebruikt.

Overweeg te stoppen met roken.

Als je rookt kan dit invloed hebben op het snurken. Het is daarom goed te overwegen om met roken te stoppen, hoe lastig dit ook kan zijn. Wanneer je stopt met roken krijg je veel meer gezonde licht in de longen, waardoor je ook minder zal snurken.

En eigenlijk weet iedereen hoe slecht roken voor je gezondheid is. Dat het vaak ook samengaat met verschillende andere lichamelijke klachten of je algemene gezondheid. Die slechte gezondheid kan er dus ook voor zorgen dat jij snurkt.

Als je stopt met roken krijgen je longen meer zuurstof, waardoor je beter kunt ademhalen tijdens de nachten, wat mogelijk zorgt dat je minder snurkt. Bovendien voorkom je door te stoppen met roken ook de kans op slaapapneu.

Drink geen alcohol voor het slapen gaan.

Het drinken van alcohol kan snurken bevorderen. Het is daarom goed om te overwegen geen drank meer te drinken voor je gaat slapen. Hoewel je misschien elke avond een borrel drinkt kan juist dat iets zijn om mee te stoppen of veranderen.

Een glaasje alcohol voor het slapen gaan kan geen kwaad, tenminste dat is wat je dacht. Maar als het over snurken gaat kan dit wel degelijk van grote invloed zijn.

Zoals je misschien weet zal een lichaam, dus ook de tong en huig makkelijker ontspannen bij het gebruik van acolhol. Daardoor is de kans dat je snurkt ook veel groter.

Probeer gezonder te leven.

Het hebben van overgewicht of een ongezonde leefstijl kan reden tot snurken zijn. Het is daarom goed om voldoende gezonde voeding te nemen, veel te bewegen en ademhalingsoefeningen te doen. Die je uiteindelijk samen helpen om gezond te blijven en minder te snurken.

Een gezond leven beïnvloed je leven op elk vlak. Maar als het over snurken gaat zeker. Zo zullen mensen met een slechte conditie of overgewicht, buiten dat je er niet altijd iets aan kunt doen, meer last ondervinden van snurken.

Voor mensen met een ongezonde leefstijl is de kans op slaapapneu ook groter. Het is goed om dit te laten onderzoeken, mogelijk kan een huisarts je hierin ondersteunen.

Behandel je hooikoorts of verkoudheid.

Als je vaak of langdurig verkouden bent kan dat ook zorgen dat je snurkt. Het is dus belangrijk om je hooikoorts klachten of verkoudheid te behandelen. Dit kan met een eenvoudige neusspray of een medicijn tegen de hooikoorts.

Alsof hooikoorts of verkoudheid nog niet genoeg beperkingen met zich meebrengen kun je er ook nog eens flink door gaan snurken. Daarom is het verstandig om deze klachten te verlichten door ze te behandelen. Dit kan met medicaties als een neusspray of hooikoorts medicatie.

Zorg voor voldoende ventilatie in huis.

Een goed geventileerd huis is het halve werk. Zo zorgt een warme kamer, vochtige kamer of juist een te koude kamer ervoor dat je kan gaan snurken. Een goede temperatuurbeheersing, samen met een goede ventilatie is dus echt heel belangrijk in een slaapkamer.

Je kan een slaapkamer op verschillende manieren ventileren. Je kunt de ramen bijvoorbeeld op de kierstand plaatsen, het ventilatierooster open te laten of door het in werking stellen van de mechanische ventilatie.

Ook kun je ervoor kiezen om overdag de ramen te openen zodat de kamer kan luchten. Wat vaak het verschil maakt als het om goede ventilatie gaat.

Hebben deze tips niet geholpen?

Soms is er meer nodig om van snurken af te komen. Je kunt bijvoorbeeld denken aan verschillende soorten hulpmiddelen als een beugel tegen het snurken, neusklemmetjes of andere handige middelen.

Maar je kunt ook gebruik maken van een natuurlijke manier zonder dure hulpmiddelen:

Stophetsnurken is een nieuw platform voor snurkers door ex-snurkers.

Bekijk de mogelijkheden die er zijn om van je snurken af te komen!

Plaats een reactie