Sneller in slaap met slaapmuziek: Tips & playlists!

Kom je ’s avonds lastig in slaap of is het moeilijk om tot rust te komen voor je? Dan kan slaapmuziek voor jou de oplossing zijn.

Muziek luisteren heeft verschillende positieve effecten op je brein en lichaam:

  1. Muziek verbetert je stemming waardoor stress verminderd
  2. Muziek luisteren kan je heerlijk laten ontspannen
  3. Het kan de ademhaling en hartslag vertragen wat voor ontspannen gevoel zorgt

Waarom helpt slaap muziek?

Door de juiste muziek te luisteren kan je brein (volledig) ontspannen: Iets wat met stress allesbehalve het geval is. En wanneer je ontspannen bent kun je makkelijk in slaap vallen.

Tip: Luister elke avond dezelfde muziek voor het slapen gaan. Je hersenen gaan deze muziek met slaap associëren waardoor jouw hersenen zich inschakelen op slaapstand bij het horen van deze muziek of geluiden.

Wat is de beste soort slaapmuziek?

Het belangrijkste is dat de muziek jou niet stimuleert: bijvoorbeeld de muziek welke je normaal luistert. Het wordt aangeraden muziek met rustgevende klanken en tonen te gebruiken. Deze muziek zorgt ervoor dat je geestelijk tot rust wordt gebracht wat er weer voor zorgt dat je lichamelijk ontspannen bent.

Lichamelijk zul je de effecten merken in je hartslag en ademhaling, welke beide langzaam omlaag gaan. Als positief bijeffect daalt de spanning in je spieren én je bloeddruk.

Tip: Meet je pols eens op verschillende soorten muziek en kijk welke muziek het meest kalmerende werking op jouw hartslag heeft. Je kunt dit met een Fitbit doen of een ander apparaat.

In plaats van muziek kun je ook rustgevende geluiden gebruiken, bijvoorbeeld:

  • Regengeluiden
  • Natuurgeluiden
  • Opnames van de zee en golven

Slaapmuziek gevonden? Tijd om te gaan slapen!

Als je hebt besloten wat jouw slaapmuziek wordt is het tijd om te testen hoe dit voor je werkt.

Zet de muziek (niet te hard) aan zodat je het op de achtergrond hoort en ga lekker in bed liggen. Probeer nu op te gaan in de muziek en al je gedachten los te laten.

Soms komen er toch gedachten naar boven: laat deze rustig gaan en ze zullen weer verdwijnen. Probeer ze niet weg te duwen want daardoor kom je in een meer alerte staat van bewustzijn wat je slaap niet ten goede komt.

Naarmate de minuten wegtikken en je gedachten ver bij je vandaan zul je steeds verder wegzakken en uiteindelijk in slaap vallen.

Inspiratie voor slaapmuziek: Spotify & Youtube playlists

Om je gelijk op weg te helpen heb ik hieronder wat Spotify en Youtube playlists vol met muziek en natuurgeluiden om beter in slaap te vallen.

Plaats een reactie