Slapen met stress? 5 Tips voor minder stress en een goede nachtrust

Eerder schreven we al een artikel over slapen en stress – en dan vooral wat voor invloed stress heeft op een goede nachtrust. Daaruit blijkt dat stress een erg negatieve invloed heeft op de nachtrust. Om die redenen delen we graag een aantal tips die jou gaan helpen om stress te verminderen en beter te slapen.

Minder stress, beter slapen

Ervaar jij veel stress waardoor je slecht slaapt? Onderstaande tips gaan er voor zorgen dat je én minder stress ervaart, én beter kunt slapen. We kunnen er nog veel over vertellen, maar laten we vooral direct de tips met je delen.

1. Sport laat in de middag of vroeg in de avond

Sporten is niet alleen gunstig om stress te verlagen, het draagt ook bij aan een betere nachtrust. Door te sporten wordt er endorfine aangemaakt, ook wel het gelukshormoon genoemd en het zorgt ervoor dat stress afneemt.

Daarbij kun je lekker even al je energie (en misschien ook wel frustratie en ergernissen van de dag) eruit gooien en volledig tot rust komen. Sport minimaal een half uur, langer mag altijd. Je zult gaan ervaren dat je na het sporten beter voelt, minder stress ervaart en ‘s nachts beter kunt slapen.

2. Zet je telefoon minimaal één uur voor het slapen uit

Hoewel niet iedereen het in de gaten heeft kan je smartphone zorgen voor extra stress.

  • Je krijgt regelmatig meldingen op je scherm van berichten, e-mails of social media activiteiten waarbij je het gevoel hebt te moeten reageren.
  • Je wordt continu geprikkeld (door waarschijnlijk niet eens super nuttige info) waardoor je brein actief blijft.
  • De kans dat je doelloos op je telefoon gaat scrollen en alles op social media gaat bekijken is groot. Terwijl juist het zien van ‘de perfecte levens van anderen’ veel energie kan kosten.

Daarbij is het licht wat van een smartphone afkomt niet echt bevorderlijk om goed te slapen. Het kan daarom gunstig zijn om je telefoon minimaal één uur voordat je gaat slapen uit te zetten. (Zet je ‘m liever niet uit, gebruik dan vliegtuigstand of zet op z’n minst je internet uit).

Leg je telefoon ook uit het zicht zodat je niet stiekem even je internet aan gaat zetten om te kijken of er tóch nog een melding is binnengekomen.

In het begin zal dit lastig zijn, maar uiteindelijk zul je merken dat het veel rust geeft en dat je uiteindelijk ook beter kunt slapen zonder al die extra prikkels vlak voor je naar bed gaat. Voor het beste resultaat kun je je telefoon ook beter niet naast je bed neerleggen als je gaat slapen.

3. Vermijd cafeïne en alcohol

Misschien een open deur, maar dranken met cafeïne als met alcohol kunnen invloed hebben op zowel stress als op de nachtrust. Een kop koffie in de avond kan best lekker zijn, maar het wordt niet aangeraden als je slecht slaapt door stress. De cafeïne zorgt ervoor dat je je wakker voelt, en daarnaast kan het het gevoel van stress versterken.

Een slaapmutsje (alcohol voor het slapen gaan) wordt gebruikt om sneller te kunnen slapen, en hoewel dit best kan werken, heeft het een negatief effect op de rest van de nachtrust. Alcohol kan er namelijk voor zorgen dat je minder goed doorslaapt en niet uitgerust wakker wordt.

Daarbij wordt alcohol door het lichaam gezien als een gifstof; de lever gaat dus éérst alcohol verwerken en daarna pas het stresshormoon cortisol. Hierdoor blijft cortisol langer in het lichaam waardoor je ook langer een gespannen gevoel zult hebben.

Gewoon lekker een kop thee dus in de avond!

slapen met stress

4. Ontspanningsoefeningen, yoga en meditatie

Om stress te verminderen is het belangrijk om regelmatig te ontspannen. Het uitvoeren van ontspanningsoefeningen, ademhalingsoefeningen, yoga, meditatie of rustgevende muziek kunnen gunstig zijn om meer tot rust te komen. Het klinkt misschien wat zweverig, maar dit valt in feite wel mee.

Het is vooral een fijne manier om je lichaam en geest meer rust te geven zodat je 1) minder stress ervaart en 2) beter kunt slapen. Het is belangrijk om iets te kiezen waar jij je prettig bij voelt.

Heb je niks met meditatie? Probeer dan gewoon lekker down to earth om even 5 minuten bewust adem te halen. Ga zitten of liggen, leg je hand op je buik en adem diep in door je neus, en uit door je mond.

5. Schrijf vóórdat je naar bed gaat nog alle to-do’s op

Stress kan ervoor zorgen dat je overzicht verliest en uiteindelijk in bed beland met een vol hoofd of het idee nog van álles te moeten doen. Om dit te voorkomen kun je het beste voordat je naar bed gaat, een lijstje maken met taken waar je die dag niet aan toe bent gekomen, dingen die je morgen moet doen of overige zaken die je letterlijk uit je hoofd wilt zetten.

Door dit te doen, kun je je hoofd leegmaken en weet je zeker dat je niets vergeet voor de volgende dag. Dit helpt je om stress en piekeren te verminderen waardoor je beter kunt slapen.

Oh, en nog een tip: Schrijf meteen even op waar je die dag dankbaar voor bent en wat fijn was en goed is gegaan. Dan kun je meteen ook met een dankbaar en tevreden gevoel je bed in!

Pak de oorzaak van stress aan!

Er zijn veel manieren die ervoor kunnen zorgen dat je stress kunt verminderen en de nachtrust verbeteren. Echter, als je vaak stress ervaart is het belangrijk om hier echt iets mee te doen.

Praat met een coach of psycholoog zodat je kunt leren om beter met stress om te gaan. Het gevolg hiervan zal zijn dat jij minder stress ervaart en dus automatisch ook beter slaapt.

Wat is jouw tip om stress te verminderen en beter te slapen? Deel het in een reactie!

Plaats een reactie