Powernap doen? De ideale tijd & Meer voor een Gezond napje!

Ben jij ook een dagdromer na de middaglunch? Heb je vaak last van een middag dip of kun je op het werk wel wat extra energie gebruiken?

Dan is een powernap een uitstekend idee. Je zal er echt van opknappen en je productiviteit schiet weer in een stijgende lijn omhoog.

En ik hoor je denken, waar haal ik de tijd vandaan. Daar schort het bij de meeste werknemers en ook de werkgevers aan. Maar stel je eens voor wat je met al die productiviteit kunt doen. Daar pluk je als werkgever de vruchten van.

Meer dan als werknemers in een nietsvermoedende dagdroom de wagens voorbij zien rijden, starend voorbij het beeldscherm. Het komt misschien omdat we er nog maar weinig over weten, tijd om dat te veranderen. Waarom jij een Powernap moet doen lees je in dit artikel.

Wat is een powernap nu eigenlijk?

Een powernap is een kort dutje in de middag. Het voorziet je van energie, creativiteit en vooral van een opgewekt goed humeur. Het is de reden dat steeds meer bedrijven een powernap momentje in de dag plaatsen.

Daarmee behaal je gewoonweg veel meer productiviteit. Een powernap heeft een aantal verschillende benamingen waaronder het wonderslaapje, sleutelslaapje, pitstop of opkik dutje.

Hoeveel tijd mag een powernap duren?

Je kunt op sommige dagen misschien wel een hele dag slapen of dutten. Maar dat is niet de essentie van een powernap. In tegendeel zelfs, een powernap duurt meestal slechts 20 minuten. Waarbij het heel belangrijk is om je aan de slaap over te geven.

Een powernap is vooral functioneel zolang je binnen de lichtere slaap blijft. Wanneer je in diepere slaap geraakt behaal je niet het effect dat een powernap heeft, waardoor het zinloos zal blijken.

Wat is de ideale tijd voor een powernap?

De perfecte tijd is meestal nadat je acht uur wakker bent geweest. De meeste mensen hebben een inzak momentje rond deze tijd. Je kunt daarom gemakkelijk wat energie gebruiken. De perfecte tijd voor een powernap kan dus verschillen.

Waar bij de een om 7 uur de wekker gaat, zal een ander tot 9 uur uitslapen. Als je daar de 8 uren bij kunt optellen weet je jouw perfecte powernap tijd.

Wat zijn de voordelen van een powernap?

In verschillende onderzoeken is het belang van een powernap bekrachtigd. Want met een powernap los je veel voorkomende problemen gemakkelijk op. De belangrijkste voordelen zijn:

  • Je bent opgewekt en alerter na een powernap.
  • Het verhoogt de productiviteit aanzienlijk.
  • Eenieder ervaart minder stress of werkdruk.

Hoe werkt een powernap?

Om tussen de mensen een powernap te doen is natuurlijk onzinnig. Een goede ruimte waarin geen prikkels aanwezig zijn heeft de voorkeur.

Steeds meer bedrijven hebben de welbekende powernap ruimtes binnen een bedrijf. Een plek waar werknemers na een bepaald aantal uren werken even kunnen bijkomen. Waarna ze er weer volle teug tegenaan kunnen gaan.

  1. Zorg voor een prikkelarme kamer voor een powernap.
  2. Je moet jezelf comfortabel voelen voor een powernap.
  3. De ruimte moet enigszins verduisterd kunnen worden.
  4. Doe geen powernap op een lege maag.

Wanneer moet je geen powernap doen?

Er zijn ook situaties waarin je geen powernap moet doen. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je last hebt van slapeloosheid. Je bent dan te moe voor een powernap waardoor je snel in een vastere slaap kunt komen, wat uiteindelijk nadelige effecten kan hebben.

Het heeft ook geen zin om een powernap te doen als de omstandigheden er niet zijn. Een rustige prikkelarme kamer is daarom heel belangrijk.

Verder is het ontzettend belangrijk dat je gegeten hebt. Daarmee voorkom je een hongergevoel, bovendien zorgt eten ervoor dat essentiële stoffen worden aangemaakt voor een moe gevoel. De boterhammen tijdens de lunchpauze zijn dus belangrijker dan je denkt.

Tot slot een tip die ik je niet wil onthouden.

Je voor een powernap niet hoeft te liggen. Het allerbelangrijkste is dat in ieder geval je hoofd kunt rusten. Dit kan door je hoofd comfortabel op een kussen te laten rusten voor de komende minuten.

Plaats een reactie