De 6 meest voorkomende slaapproblemen (die ook jij herkent!)

In dit artikel delen we de meest bekende slaapproblemen met je én we geven tips hoe je hier minder last van kunt hebben. Let wel op: slaapproblemen zijn de problemen die je kunt ervaren met slapen, dit is anders dan een slaapstoornis.

De 6 slaapproblemen die we in dit artikel beschrijven daar heeft vast iedereen wel eens last van gehad. Hoe je er mee omgaat? Dat lees je hier.

Slaapproblemen & handige tips

Niet in slaap kunnen vallen, vaak wakker worden of juist te veel slapen. Allemaal problemen waar vrijwel iedereen wel eens last van heeft. Maar hoe zorg je ervoor dat je zonder problemen kunt slapen? We delen handige tips met je.

1. Niet in slaap kunnen vallen

Ken je dat? Je ligt net lekker in bed maar slapen lukt niet. Je hebt alle mogelijke slaap poses al uitgeprobeerd maar niets lijkt te helpen. Het feit dat je morgen gewoon weer vroeg op moet staan om naar je werk te gaan maakt het niet beter, dit geeft stress en kan ervoor zorgen dat je nog minder goed in slaap kunt vallen.

Wat kun je doen?

  • Luister ontspannende slaapmuziek of een korte slaapmeditatie;
  • Leg je hand op je buik en focus je op je ademhaling; adem diep in door je neus en uit door je mond;
  • Focus je op je gezicht en probeer je hele gezicht te ontspannen;
  • Ga even uit bed, drink een kop kamille thee en probeer het daarna nog een keer;
  • Zorg voor een ontspannen avond routine (en leg je telefoon weg!);
  • Drink na 16.00u geen koffie meer.

2. Te weinig slaap

Een slaaptekort kan meerdere oorzaken hebben; misschien heb je een drukke week op je school of werk waardoor je minder slaapt, ben je een weekend op stap geweest of kun je door stress minder goed slapen. Hierdoor kun je een slaaptekort creëren wat weer gevolgen heeft voor je lichaam en gezondheid.

Echter kan het ook zijn dat je langere tijd achter elkaar, vrijwel iedere nacht te weinig slaap hebt waardoor je een slaaptekort opbouwt zonder dat je het direct merkt.

Gevolgen van slaaptekort zijn bijvoorbeeld: verminderde concentratie en geheugen, prikkelbaar, emotioneel, hoofdpijn, verminderd immuunsysteem, kort lontje.

Wat kun je doen?

  • Neem je nachtrust serieus;
  • Ga iedere avond rond dezelfde tijd naar bed, zorg voor een vast ritme;
  • Beperk je activiteiten in de avond zodat je ontspannen, rustig en vooral op tijd kunt gaan slapen.

3. ‘s Morgens je bed niet uit kunnen

Je wekker gaat af, maar jij wil je liever nog omdraaien en verder slapen. Maar wetend dat je werkgever dat niet gaat waarderen kom je toch moe en verstrooid je bed maar uit.

Je hebt ochtendmensen die ‘s morgens zonder moeite hun bed uit komen (vrolijk en wel), maar dat is niet bij iedereen het geval. Echter is het wel vervelend om iedere ochtend weer een gevecht te hebben met jezelf omdat je je bed niet kunt uitkomen.

Melatonine en cortisol spelen hierbij een rol. Melatonine wordt ‘s avonds aangemaakt zodat je lichaam in slaapmodus komt, maar dit kan worden belemmerd door activiteiten in de avond of blootstelling aan blauw licht (bijv. van je smartphone).

Cortisol wordt ‘s morgens aangemaakt zodra het ’s morgens licht wordt waardoor we makkelijker wakker worden. Dit is ook de reden waarom velen in de winter meer moeite hebben met uit bed komen dan in de zomer.

Wat kun je doen?

  • Zorg voor een rustige avond zodat je ontspannen je bed in kunt;
  • Pas op met blauw licht, zet je telefoon op een vast tijdstip uit en lees een boek in plaats van tv te kijken;
  • Gun jezelf ‘s morgens iets leuks zodat je makkelijker je bed uit komt (je favo ontbijtje met één aflevering van je lievelingsserie, een knuffelsessie met je hond of kat, de lekkerste kop koffie van dat zaakje tegenover, seks met je partner);
  • Zoek een baan waar je graag voor opstaat;
  • Zorg voor een opgeruimde en schone slaapkamer, dit is gunstig voor de positieve energie.

4. ‘s Nachts wakker worden

Ken je dat: je wordt (meerdere malen) wakker ‘s nachts en kunt daarna niet meer in slaap komen. Dit kan een oorzaak hebben, zoals bijvoorbeeld: het horen van geluid, drang om naar het toilet te gaan, een enge droom waarvan je wakker schiet of misschien lig je niet lekker, maar het kan ook zomaar gebeuren, zonder duidelijke aanleiding.

Wat de reden ook is, het kan veel invloed hebben op de nachtrust én op de volgende ochtend; de kans is namelijk groot dat je niet uitgeslapen je bed uit stapt wat niet bevorderlijk is voor de nieuwe dag.

Wat kun je doen?

  • Zorg dat je ontspannen naar bed gaat, luister bijvoorbeeld slaap muziek, een meditatie of doe wat ontspanningsoefeningen;
  • Kijk ‘s avonds geen enge films of series waarvan je nachtmerries kunt krijgen of onrustig door slaapt;
  • Als je niet meer kunt slapen: ga dan even je bed uit, drink een kop thee en probeer het daarna opnieuw. Dit heeft vaak meer effect dan gefrustreerd blijven liggen. (Laat wel je telefoon en de tv uit);
  • Laat alcohol en cafeïne ‘s avonds staan, dit kan er ook voor zorgen dat je onrustig slaapt.

5. Te lang slapen

Lekker lang slapen kan heerlijk zijn, maar goed voor je is het niet. Te veel slapen kan je namelijk slaperig maken en heeft negatieve gevolgen voor de gezondheid. Belangrijker dan de duur van je slaap is hoe de kwaliteit van de nachtrust is.

Niet iedereen heeft 8 uur slaap nodig, sommigen hebben genoeg aan een uurtje of 6. Een slechte slaapkwaliteit kan ervoor zorgen dat je langer doorslaapt, maar alsnog niet uitgeslapen wakker wordt.

Wat kun je doen?

  • Zorg voor een vast ritme: dagelijks dezelfde tijd naar bed en dezelfde tijd weer op;
  • Informeer bij de huisarts of er een onderliggende oorzaak is van het lange slapen;
  • Sta ook in het weekend of op vrije dagen niet al te laat op.

6. Vroeg wakker worden

Een paar uur eerder wakker worden dan dat je wekker gaat en vervolgens niet meer kunnen slapen kan best vervelend zijn. Het kan zijn dat je een belangrijke dag voor de boeg hebt waarvoor je wat gespannen bent, zoals een sollicitatie, je eerste schooldag of een belangrijk gesprek met je partner of je hoort buiten al van alles waardoor je wakker wordt.

Ook kan dit komen doordat je veel stress hebt waardoor je lichaam alert is. Wat de reden ook is, het kan behoorlijk vervelend zijn.

Wat kun je doen?

  • Als je niet meer kunt slapen en het is een acceptabele tijd kun je ervoor kiezen om je bed uit te komen (je kunt soms juist meer slaperig wakker worden als je nog één a twee uur gaat slapen);
  • Heb je een belangrijke dag voor de boeg? Zorg dan dat je ‘s avonds alles al klaar hebt staan en geregeld hebt zodat je ‘s morgens niet wakker schrikt met het idee nog van alles te moeten doen;
  • Verminder stress als je hier veel last van hebt, stress heeft een negatief effect op de nachtrust.
  • Zorg voor een vast ritme zodat je lichaam hieraan kan wennen.

Neem slaapproblemen serieus

De kans is groot dat je ooit last hebt gehad van één of meerdere slaapproblemen die we hierboven beschreven hebben. Zolang dit sporadisch een keer voorkomt is er – naast dat het heel vervelend is – niet zo veel aan de hand. Heb je aanhoudend last van slaapproblemen? Dan kan het gunstig zijn om contact op te nemen met de huisarts omdat er misschien een onderliggende oorzaak is van je slaapprobleem.

Mocht het maar af en toe voorkomen, dan hopen we je te kunnen helpen met de tips die we bij ieder slaapprobleem gegeven hebben.

Heb jij nog handige tips om het lijstje mee aan te vullen? Laat het weten in een reactie!

Plaats een reactie