10 tips: Makkelijker wakker worden & opstaan in de ochtend

Iedereen heeft er wel eens last van dat je ’s morgens niet uit je bed kunt komen. Maar er zijn mensen waarbij dit een structureel probleem is. De wekker gaat, maar in plaats van op te staan denk je: ‘nog 5 minuutjes en dán ga ik eruit.’

5 minuten later gebeurt weer hetzelfde tot je opspringt, naar de wekker kijkt en denkt: Oh nee, ik moet nu écht haasten anders ben ik te laat. Toch kun je beter direct je bed uitkomen ook al kost het moeite, je zult merken dat je dan veel fijner aan de dag begint. Wil je weten hoe?

10 Tips om ’s morgens makkelijker je bed uit te komen

We delen graag 10 handige tips met je die jou gaan helpen om ’s morgens makkelijker je bed uit te komen en meer ontspannen op te staan.

1. Kom direct je bed uit!

Niet bij jezelf denken, hé nog 5 minuutjes dan ga ik eruit. Na 5 minuten zeg je dat weer en na 25 minuten lig je nog. Ogen open, benen uit bed en direct opstaan. Het beste is om zodra de wekker gaat, direct op te staan. Snoozen zorgt er voor dat je te lang blijft liggen en uiteindelijk vermoeider opstaat.

2. Zorg dat er voldoende licht is

Je lichaam maakt als het donker is het slaaphormoon melatonine aan. Wanneer het licht wordt, of als je zelf het licht aan doet, stopt de aanmaak hiervan. In de winter is er vroeg in de ochtend nog geen daglicht, dan kan een tijdschakelaar uitkomst bieden. Zodra de wekker gaat, gaan de lichten ook aan.

Je kunt in de wintermaanden ook gebruik maken van een Wake Up light, zodat je slaapkamer verlicht wordt als de wekker gaat.

Bekijk ook: De beste Wake Up lights en lichtwekkers van 2019 >>

3. Bewegen als je wakker wordt

Om een duidelijk signaal af te geven aan je lichaam moet je het activeren. Begin je dag bijvoorbeeld met rek en strek oefeningen. Het maakt niet heel veel uit wat je doet, al spring je wat in het rond of doe je een dansje, als je maar een reactie afgeeft aan je lichaam dat het wakker moet worden. Daarbij gaat bewegen de aanmaak van melatonine ook tegen.

4. Neem een koude douche

Ben je een echte diehard, dan ga je natuurlijk voor een koude douche. Je kunt ook gewoon een warme douche nemen en dan de laatste minuut het water steeds kouder zetten.

Het is even wennen maar je zult zien dat je na het douchen lekker voelt en je bent direct wakker. Ook voor de gezondheid is koud douchen goed, het bevordert o.a. de bloedsomloop.

5. Ga niet haasten

Als je te laat op staat is de kans groot dat je moet haasten, ook daarom is het belangrijk om direct je bed uit te gaan als de wekker gaat óf om eerder op te staan. Stress in de ochtend is namelijk niet bevordelijk voor je dag.

Neem ’s morgens de tijd om te ontbijten, een kop koffie te drinken en op te starten. Hierdoor kun je ontspannen en relax je dag beginnen.

Wil je graag eerder op staan? Lees dan: 4x waarom vroeg opstaan GOUD is >>

6. Hou een vast ritme aan

Probeer elke dag rond het zelfde tijdstip op te staan en ook naar bed te gaan. Het liefste ook in het weekend. Je lichaam gaat er aan wennen als je vaste tijden aanhoudt. Hierdoor zul je ’s avonds sneller in slaap vallen en ’s morgens makkelijker op kunnen staan.

7. Ga op tijd je bed in

Het klinkt heel erg saai, maar toch is het belangrijk dat je op tijd je bed in gaat. Krijg je niet voldoende slaap dan word je nog niet wakker, of je staat heel erg moe op. Je merkt zelf aan je lichaam met hoeveel uur slaap je uitgerust bent en fris op kunt staan. Stem hier je bedtijd op af.

8. Koop een broodbakmachine

Je zult vast denken: ‘een broodbakmachine om wakker te worden?’ Door een tijdklok in te stellen werkt deze als een soort wekker. Ten tweede word je dan wakker met de geur van vers brood, dan wordt het een stuk eenvoudiger om je bed uit te komen.

9. Leg ’s avonds alvast je spullen klaar

Als je ’s morgens gaat douchen, leg dan alvast je handdoek op de badkamer en leg je kleding klaar zodat je direct uit je bed kunt stappen en kunt gaan douchen.

Ditzelfde kun je doen voor je werkspullen: zorg ’s avonds o.a. dat je tas alvast is ingepakt en je ontbijt zo ver klaar staat. Op deze manier kun je ’s morgens ontspannen aan je dag beginnen.

Lees ook: 9 praktische tips om je avond rustig af te sluiten >>

10. Probeer te achterhalen waarom je moeite hebt met opstaan

Misschien nog wel één van de belangrijkste dingen: waarom heb je moeite met uit je bed komen? Ga je er te laat in en heb je te weinig slaap? Heb je geen ritme in het naar bed gaan en opstaan? Is er niets waarvoor je je bed uit moet? Zodra je weet wat de oorzaak precies is, dan kun je er iets aan gaan doen.

Wat helpt jou om ’s morgens fris en fruitig je bed uit te komen? Laat het weten in een reactie!

Plaats een reactie