Avondroutine: 9 praktische tips om je avond rustig af te sluiten

Een goede nachtrust begint al voordat je in bed ligt. De manier hoe jij je avond invult heeft namelijk invloed op hoe je die nacht slaapt. Een vaste avondroutine kan daarom gunstig zijn om op een rustige manier je dag af te sluiten en zonder te veel gedachten je bed in te duiken. Maar hoe doe je dat? In dit blogbericht delen we je 9 tips voor een fijne avond routine zodat jij je dag rustig kunt afsluiten en goed slaapt.

Zorg voor een standaard avondroutine

Het beste is om iedere avond een avond routine te creëren die je iedere avond uitvoert. Op deze manier raakt je lichaam gewend aan de avondactiviteiten en kan het zich dus ook voorbereiden op de nachtrust.

Omdat een avondroutine voor iedereen persoonlijk is, hebben we een aantal tips voor je verzameld die je kunnen helpen om je avond rustig af te sluiten. Het belangrijkste is dat je een routine creëert waar jij je prettig bij voelt en die voor jou werkt. Kies een aantal tips uit die jou aanspreken en probeer te ontdekken wat bij jou past.

1. Evalueer je dag & noteer je dankbaarheid

Neem ‘s avonds even een moment de tijd om terug te kijken op je dag: wat ging er vandaag goed, wat was fijn en waar ben je dankbaar voor? Bekijk ook wat er misschien minder goed ging en hoe je dit de volgende keer anders kunt aanpakken.

Het geeft rust, overzicht én het is erg leerzaam! Daarnaast zul je je erg dankbaar en gelukkig voelen als je bewust nog even de fijne momenten van de dag langs loopt.

2. Maak een planning en bereid je voor op morgen

Om met een gerust gevoel te gaan slapen en ‘s morgens ook zonder stress op te staan kan het fijn zijn om alvast een planning te maken zodat je precies weet wat je te wachten staat.

Noteer niet alleen je werkzaamheden maar ook zaken als het huishouden, boodschappen doen of een vriendin bellen zodat je een goed overzicht krijgt.

Daarnaast is het gunstig om alvast wat zaken voor te bereiden zoals het klaarleggen van je kleding en voorbereiden van je ontbijt en lunch. Dit scheelt je tijd én stress.

3. Zet schermen uit (ja, óók je telefoon)

We weten allemaal hoe belangrijk het is om ‘s avonds minder naar schermen te kijken, niet waar? Toch willen we nog even benadrukken dat dit écht belangrijk is om je avond in alle rust af te sluiten.

Het blauwe licht zorgt er namelijk voor je cortisolniveau stijgt waardoor er minder melatonine wordt aangemaakt – en laat dat nou nét het stofje zijn wat je nodig hebt om goed te slapen.

Kies een tijd waarop jij standaard je telefoon uitzet en geen tv meer kijkt en doe dit iedere avond opnieuw. In het begin zal dit best lastig zijn, maar uiteindelijk zul je merken dat het veel rust geeft.

avondroutine

4. Lees een boek of luister een podcast

Om je vraag maar meteen te beantwoorden wat je dan moet doen zonder tv of telefoon: luister een podcast of lees een boek (niet op een ereader, maar een écht boek). Door te lezen of te luisteren naar een podcast kom je tot rust en kun je volledig ontspannen. Precies wat je nodig hebt in de avond!

5. Beweeg op een rustige manier

Wil je ‘s avonds graag nog wat actiefs doen? Dan kan yoga een goede uitkomst bieden; deze manier van bewegen is niet alleen erg goed voor je lichaam, het zorgt ook nog voor de nodige ontspanning. Ook een avondwandeling kan erg prettig zijn; beweging is natuurlijk altijd goed en de frisse lucht zorgt voor een ontspannend gevoel.

6. Ga iedere avond rond dezelfde tijd naar bed

Eén van de gouden regels om ‘s avonds goed te slapen is om iedere avond, rond dezelfde tijd naar bed te gaan. Je systeem zal hieraan gewend raken waardoor je ook makkelijker in slaap valt en rond dezelfde tijd zult wakker worden. Als je voor jezelf een avondroutine creëert is het ook eenvoudiger om een vaste tijd aan te houden om naar bed te gaan.

7. Drink een kop thee

Wil je ‘s avonds nog wat drinken? Koffie bevat cafeïne en kan ervoor zorgen dat je moeilijk in slaap komt – hetzelfde geldt voor dranken met veel suiker zoals fris- of fruitdranken. Laat koffie of frisdrank daarom staan en kies voor een kop thee. Er zijn verschillende soorten thee die een rustgevend effect hebben waardoor je tot rust komt en uiteindelijk goed kunt slapen.

8. Ruim ‘s avonds je huis op

Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd – en dat is echt zo. Probeer ‘s avonds na het eten direct je afwas weg te werken en te zorgen dat je spullen grotendeels zijn opgeruimd.

Je hoeft niet iedere avond je hele huis spik en span in orde te maken, maar zorg er wel voor dat de grootste rommel is opgeruimd zodat je ook met een rustig gevoel op de bank kunt zitten en ‘s morgens niet meteen tegen die berg afwas aankijkt.

9. Mediteer voor het slapen

Ben jij zo iemand die ‘s avonds in bed nog lekker ligt na te denken of te piekeren? Dan kan het je helpen om nog even te mediteren voor het slapen. Dit zorgt ervoor dat je hoofd én lichaam tot rust komt zodat je ook fijn en ontspannen in slaap kunt vallen.

Probeer en ontdek een avondroutine die bij je past!

Het belangrijkste is om zelf te gaan ontdekken wat voor jou in de avond het beste werkt. Bovenstaande tips kunnen ervoor zorgen dat jij je avond op een rustige manier kunt afsluiten maar het belangrijkste is dat je gaat ontdekken wat voor jou het beste werkt.

Hoe zorg jij voor een fijne, rustgevende avondroutine? En heb jij nog tips waarmee we dit lijstje kunnen aanvullen? Laat het ons zeker weten! 🙂


Plaats een reactie